Kategorija: Koučingas. Daugiau įrašų šioje kategorijoje: čia
Koučingo formavimasis
1 pav. Įvairios mokslo sritys, turėjusios įtakos susiformuoti koučingui (parengta Dromantaitė, remiantis Brock, 2012A. Cit. iš Dromantaitė, 2014)
Koučingas dabar
2 pav. Koučingo veiklos kryptis (sudaryta remiantis Dromantaitė, Urbonienė, Balažentis, 2016).
Koučingo kryptys
- Gyvenimo stiliaus ugdymas;
- Veiklos ugdymą;
- Vadovų ugdymas;
- Organizacijų ugdymas;
- Asmens asmeninio augimo ugdymas.
Tai nėra vienintelis koučingo krypčių skirstymas, o tik vienas iš daugelio. Pavyzdžiui, K. Tulpa ir A. Szabo (2002), Koučingo Asociacijos D. Britanijoje įkūrėjai, siūlo skirstyti koučingą į:
- Gyvenimo, skirtą individualiems klientams spręsti asmeninius klausimus; šios krypties koučingo specialistai turi įvairų išsilavinimą;
- Vadovų – skirtą vidurinės grandies ir aukščiausio lygmens vadovams ir čia reikalingas ekspertinis požiūris, vadybos įrankiai ir taikomas mišrus metodas – nedirektyvus koučingas bei 1:1 edukacijai;
- Verslo – kai kurios konsultavimo kompanijos ir konsultantai persiorientavo į verslo koučingą ir siekė padėti norintiems kurti verslą ir jį išlaikyti; tai labiau direktyvi sritis;
- Koučingo psichologai ir konsultantai – tai į kognityvinį-biheivoristinį stilių orientuoti koučingo specialistai, kurie konsultuoja nesunkiais psichinės sveikatos klausimais; šie praktikai turi universitetinį psichologinį dažniausiai KET, bet gali būti ir kitos kryptis) ar psichoterapijos išsilavinimą ir reguliarias supervizijas;
- Sporto – nišinė kryptis dėl savo kvalifikacinių reikalavimų ir sistemiškumo; dauguma sporto žvaigždžių pradėjo vadovų koučingo verslą;
- Specialistų – tai yra specialių veiklų, tokių, kaip pardavimai, marketingo, rinkodaros, komunikacijos ir kt., kuriose koučingas yra labiau direktyvus, konkretus ir kai kurios konsultacijos tiesiog gali būti suteikiamos telefonu.
Koučingo įvairovė
- organizacinį koučingą;
- vadovų koučingą;
- komandų koučingą;
- veiksmingumo (angl. performance) koučingą;
- dvasinį koučingą;
- įgūdžių koučingą įvairiose disciplinose;
- transformacinį koučingą;
- gyvenimo koučingą.
- biheivioristinis koučingas;
- į sprendimą orientuotas koučingas;
- kognityvinis-biheivioristinis koučingas;
- neurolingvistinio progragramavimo (NLP) koučingas;
- transpersonalinis koučingas;
- dėkingumo (angl. appreciative) koučingas;
- integralus koučingas.
Kaip klientui pasirinkti tinkamą koučingo kryptį?
Literatūra
- Alčauskas, D. (2021). Kas yra koučingas? Interneto prieiga: https://alcauskas.lt/2021/11/18/kas-yra-koucingas
- Dromantaitė, A. (2014). Naujas požiūris į vadovavimą: koučingo taikymo praktika Lietuvos organizacijose. Mokslo studija. // Raišienė, A., Vanagas, R., Žuromskaitė, B., Stasiukynas, A., Dromantaitė, A., Girčys, A. P., Tamošiūnaitė, R., Bileišis, M. (2014). Veiksmingos vadybos gairės: teorinės įžvalgos ir Lietuvos organizacijų atvejai. P. 239 – 290. Cituota iš: 9789955196181.pdf (mruni.eu).
- Dromantaitė, A. (2021). Istorinė koučingo perspektyva: jo ištakos ir kryptis. Interneto prieiga: Istorinė koučingo perspektyva: jo ištakos ir kryptys (sprendimu.link)
- Dromantaitė, A., Urbonienė, Ž., Balažentis, A. (2016). The demand for executive coaching in Lithuanian innovative and non-innovative companies. // Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. VOL. 38. Issue 1. p. 7-17.
- Dueease, B. (2009). The History of Life Coaching. Interneto prieiga: The history of life coaching (findyourcoach.com)
- International Coaching Federation (2022) Global Consumer Awareness Study. Paimta iš: https://coachingfederation.org/research/consumer-awareness-study
- International Coaching Federation (2022) Kaip išsirinkti koučingo specialistą? Paimta iš: http://icf.lt/icf-nariai/kaip-issirinkti
- Passmore, J. (2009). Diversity in coaching: Working with gender, culture, race and age. Kogan Page. p. 49.
- Passmore, J., Association for Coaching(2010). Excellence in coaching: The industry guide. Kogan Page Limited.
- Passmore, J., Dromantaite, A. (2020). Coaching in Baltic states (Lithuania, Latvia and Estonia): an European survey. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 41(4), 561–575. https://doi.org/10.15544/mts.2019.46
- Tulpa, K., Szabo, K. (2002). Association of Coaching, AC (UK). Cituota iš: Renton, J. Coaching and mentoring: what they are and how to make the most of them. Interneto prieiga: Coaching and Mentoring: What they are and how to make the most of them – Jane Renton – Google Books.
Apie autorius
Domantas Alčauskas
Daugiau kaip 5+ metų tyrinėjantis tikslų ir psichologinės gerovės ryšį koučingo specialistas, psichologijos studentas, ICF bendruomenės narys.
dr. Aistė Dromantaitė, ACC
Daugiau kaip 20+ metų dėstymo, verslo mokymų ir konsultacijų srityje dirbanti akredituota ugdomojo konsultavimo (koučingo) specialistė, psichoterapijos praktikė, sertifikuota MN praktikė, mentorė, įvairių koučingo programų ir mokslo bei populiariųjų straipsnių autorė, vadybos knygų autorė bei bendraautorė.